Eerste week stage zit erop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu Eerste week stage zit erop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu

Eerste week stage zit erop!

Door: Eefke

Blijf op de hoogte en volg

14 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve mensen..

Als eerste wens ik jullie natuurlijk een fijne valentijnsdag!! :)

Zooo.. mijn eerste week stage zit erop!! Ik moet zeggen dat er toch wel veel verschil is met het onderwijs in Nederland. Maar aan de hand van de verhalen van de stagiaires die hier vorige jaren zijn geweest is er naar mijn mening veel positieve bevordering in het onderwijs. We hebben een gesprek gehad met de directeur van het RKBO (stichting waar veel scholen onder vallen) en die vertelde ons ook dat ze nu volop met vernieuwingen bezig zijn. Het enige wat mij hier echt wel zwaar valt is dat ik heel streng moet zijn. Dit vind ik dus echt wel moeilijk maar juist een goede kans om me daarin beter te gaan ontwikkelen.. oefening baart kunst zeggen ze toch altijd :P dat wordt dus flink oefenen hier! ;)

Deze week heb ik nog niet zoveel gedaan op stage, veel geobserveerd en aantekingen gemaakt over de methodes e.d. Wel heb ik maandag al een taallesje gegeven en was de juf woensdag na de pauze de klas uit. Na een tijdje wachten tot ze terug kwam heb ik toen maar de klas overgenomen.. Ze waren erg druk en daarom heb ik een lesje over respect gegeven. Om te beginnen met galgje.. de kinderen vinden dit super leuk (had dit maandag ook met ze gedaan) en daarmee had ik meteen hun aandacht! De les ging verder heel goed, op wat kinderen na die het mij een beetje moeilijk wilde maken ;)

Deze kinderen heb ik aangepakt en wist niet dat ik zo kwaad kon worden :P maar de juf zei me laterna dat ze van de andere juf had gehoord wat er allemaal was gebeurd en dat ik nog harder moet zijn..

Ik maak ook veel persoonlijk contact met de kinderen en laat ze dichtbij me komen.. en dat was niet zo'n slim idee omdat ze je dan goed doorkrijgen en hier gebruik van maken.. in Nederland is dit juist een van de belangrijkste dingen om mee te beginnen dus het zal wel ff wennen zijn om ze op afstand te houden.. maar we zullen zien of dit wel gaat werken..

Dinsdagavonds heeft Andres samen met Laura en Marcia lekker gekookt voor ons.. het moest bij de buurman gemaakt worden omdat bij ons de stroom was uitgevallen.. dat is de afgelopen dagen wel een paar keer gebeurd :P maar nu zitten we gelukkig weer gewoon met stroom :D

We hadden verhalen gelezen van de meiden van onze school die in India zitten en dat zij zich met een bakje water moesten wassen.. en zagen het al helemaal voor ons dat wij dat ook moesten gaan doen :p Gelukkig viel t allemaal heel erg mee!

Woensdag hadden we met z'n 6e afgesproken om na stage gezellig te gaan lunchen bij zus en zo.. daar hebben we lang zitten wachten omdat Anne en Laura nog lang bezig waren op stage.. maar uiteindelijk wel HEERLIJK gegeten!! :D

Daarna ben ik met Laura en Marijke de stad ingegaan.. heb ik leuke slippers voor mezelf gekocht en leuke cadeautjes voor mn zussen en zusje :P maar ga natuurlijk niet zeggen wat het is want moet t nog opsturen :P

's Avons zijn we toen lekker een frietje gaan eten bij frietpunt.nl.. Echt super super super lekker!! ik had een patatje oorlog en een lekkere kaassouflee :D heb denk ik niet vaak ZOOO hard genoten van een frietje.. terwijl ik zelfs in een friettent heb gewerkt en je zou toch zeggen dat als je t zelf klaar maakt (of in jullie geval door mij klaar laat maken) het toch goddelijk lekker is :P haha of niet dan?!

Ook hebben we ons lekker uitgeleefd met zeuren tegen elkaar.. was echt ff nodig en ook daar heb ik van genoten :P moet af en toe ook gebeuren toch.. en nu heb ik geen mama of vriendje in de buurt waar tegen kan zeuren wanneer ik maar wil..maar gelukkig voor hun hebben zij nu ff rust :P haha merk trouwens nu pas dat ik mama echt ontzettend mis als ik haar niet in mn buurt heb!! Tiz dat ze niet durft te vliegen maar anders zou ik haar nog wel t ticket betalen om hier naar toe te komen.. :P maak hier zoveel mee en bel haar nu ook vaak om te vertellen wat ik hier allemaal doe :) Toevallig vandaag nog gebelt omdat ik erachter kom dat ik een stapel kleren uit mn koffer had gehaald om er iets in te leggen.. en die ik er niet meer heb ingestopt.. maar ze gaat kijken of ze ze niet kan opsturen :P want was de stapel met de leukste kleren haha.. zuur toch?! maar lief dat ze ze wil sturen! :D dan nog hopen dat t wel aankomt :P anders is het nog zuurder!!

Donderdag hebben we echt super lekker gegeten bij de italiaan :D eindelijk want dat mis ik echt zooo hard he!! lekker italiaans eten.. maar de italiaan hier was super gezellig.. t zag er zo mooi uit en je kon zelf je pasta samenstellen.. je moest ook je naam op t lijstje zetten en als ze het eten kwamen brengen zeiden ze niet wat ze brachten maar gewoon de naam :P kei leuk he.. net alsof je kei belangrijk bent (ja elise ik weet dat ik t voor jou ook echt ben :P)

Na.. natuurlijk hebben we daar ook weer leuke foto's van gemaakt.. die je maar ff moet checken op die site! :D

Vrijdag moesten wij ons geaan melden bij de vreemdelingenpolitie... vanwege het MKV (Machtiging kleine verblijfsvergunning) Op Stage hadden ze geregeld dat een oom van een juf ons zou helpen. Tanja en ik moesten ons melden bij het consulaat.. Na, Tanja en ik op weg daar naar toe.. zei die oom ons.. nou meiden, jullie moeten je melden bij de vreemdelingenpolitie.. haha heel handig.. alleen wisten wij dit al maar dachten wij dat hij ons wel ff kon helpen en dit snel kon afhandelen.. toen maar de taxi gebelt en op weg naar de vreemdelingenpolitie.. Eenmaal daar kwamen we de andere 4 tegen, die dus al meteen naar de vreemdelingpolitie waren gegaan.. erg grappig voor hun natuurlijk :P Daar kregen we alleen een papiertje mee.. nu moeten we 150US gaan storten op hun rekening en dan weer terug komen.. en dan pas handelen ze het af. Nu moeten we dinsdag weer terug komen.. Tiz wel op een stagedag maar we hebben ons al vrij gevraagt.. en komen vrijdag extra terug.. dat is ook veel leuker dan want wordt er carnaval gevierd op school!

De 4 meiden weer met Jeffrey mee de taxi in en Tanja en ik weer met onze eigen taxi terug naar het consulaat (waar onze fietsen nog stonden)

We wilde met z'n 6e nog naar whitebeach gaan.. dus de chauffeur scheurde lekker door (we waren toch op een voorangsweg) Echter kwam er een vrouwtje van links die niet goed kon zien en ze reedt zo de weg op!!
Wij konden nog net een beetje opzij wijken maar schaafde er wel langs af.. en t ging echt hard hoord! Wij schrokken ons natuurlijk kapot maar dat mevrouwtje kwam rustig de auto uit en vertelde dat ze ons niet had zien aankomen :P haha lag aan haar hoor!

Na omdat zij en wij haast hadden hebben ze elkaars nummer ff genoteerd en zijn toen weer verder gegaan.. had je hier in Nederland waarschijnlijk echt niet moeten doen!! want dan had je 99% zeker een nepnummer gekregen!! haha dus dat is dan wel weer mooi van hier!!

Eenmaal thuis hebben we ons snel klaargemaakt.. iets gegeten en zijn we naar whitebeach vertrokken!!

Het was net alsof we een privestrandje hadden want er was bijna niemand te verkennen.. we hebben er een flinke fotoshoot gehouden :P en zijn toen lekker het water ingegaan.. Toen we eruit kwamen zagen we dat heel onze bikini bruin gekleurd was :P terwijl het toch echt de bedoeling is om zelf bruin te worden.. en niet de bikini haha.. maar dat komt door het water.. het was meer een grote modderpoel.. lekker drapperig aan je voetjes (in mijn geval voeten :P)

We hebben lekker op het strand gelegen.. tussen de rode mieren :P en met lekker veel chips bij ons!!

Tijdens het wachten op de taxi terug zijn we helemaal lek geprikt door de muggen (taxi was kwartier te laat ofzo) dus de extra muggenbulten hebben wij aan hem te danken ;) wel was hij zo lief om ff te stoppen bij een rotizaak en 20min te wachten tot onze bestelling klaar was.. en toen we thuis kwamen hebben we super lekkere roti gegeten!! Jeetje,, ik had een vergetarische met groente, patat en een kerrie-ei erin in natuurlijk peterrr :P was echt kapot lekker!! dus dat moeten we maar vaker gaan eten hiero :P

Daarna meteen gaan douche.. en onze bikini's gaan uitwassen.. en nu staat t nog steeds in een sopje.. nog niet helemaal in de kleur zoals het moet zijn!!

Deze week heb ik best wel veel met Jimmy gebelt, gesmst en gemsnt.. mis hem nu wel echt heel erg!! Vooral zijn lekker kusjes en t lekkere eten wat ie normaal iedere dag voor me kookt :P wel echt fijn om elkaar iedere dag nog wel ff te spreken.. maar ook duur :P gister op msn hebben we echt uren zitten kletsen :D was echt super gezellig maar op een gegeven moment was t al 5uur 's nachts bij jullie in Nederland.. en toen is ie wel met pijn en moeite gaan slapen :P haha

Vandaag wou ik lekker uitslapen.. maar ze zijn hier een kamer bij aan het bouwen.. recht naast mijn kamer en ze waren heel fijn op mijn dak aan het timmeren..dus was weer gezellig VROEGGGG wakker!! hopelijk kan ik vanmiddag nog ff lekker gaan slapen.. maar willen ook t huisje eens goed gaan poetsen want de poetsvrouw is al 2weken niet komen opdagen :S dus moeten we helaas toch zelf goed aan de slag gaan..!!

Maar komt wel goed hoor, heb wel poetsfoefjes van mn omaatje geleerd :P

Morgen gaan we naar een indianendorpje.. Sarangmaka ofzo.. die hebben morgen feest en wij mogen gezellig mee komen doen :D

Maar daar vertel ik jullie de volgende keer wel ff meer over.. aangezien ik nu ook niet meer dan dat weet :P

Geniet allemaal van jullie dagje.. en dan spreken we ons snel weer!!

Super leuk trouwens.. al die reacties van jullie!!

Heel veel kusjesss xxxx



  • 14 Februari 2009 - 13:56

    Maud:

    he moppie,

    ben blij dat je het zo naar je zin hebt! nu ik dit berichtje aan het typen ben weet ik niet eens meer wat je allemaal geschreven hebt haha!

    heb in ieder geval gister ff een dansje en een drankje voor je gedaan in de stad op EVE haha.

    heb je nog heel veel t vertellen dus doe je snel mailen!

    dikke kus en knuffel

  • 21 Februari 2009 - 21:23

    Eefke:

    Hoi Eefke
    Hier n berichtje v Marion.
    Gerry gaf mij jouw emailadres leuke foto's.
    Veel studie plezier,en succes verder,groetjes Marion(kapster uit Swalmen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 15868

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: