Binnenlandganger ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu Binnenlandganger ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu

Binnenlandganger ;)

Door: Viet

Blijf op de hoogte en volg

24 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Heey Heey aapjes en gorilla’s ;)
Lang zal ze leven, Lang zal ze leven in de Gloriaaaa in de Gloooo-riii—aaaa in de Glooo-riii-aaaa
Hieperdepiep HOERAAAA!!! Gefeliciteerd LieveTante Gerry!
Tiz alweer een tijdje geleden.. dus dacht ga jullie maar weer ff op de hoogte brengen van mijn avonturen.. want HELL YEAHH k heb weer vanalles meegemaakt hoor :P
Laat ik maar beginnen bij het begin dan he..
3 weken terug ofzo :P
Een aantal meiden waren op trip en dat zorgde ervoor dat Tan,Lau en ik het huis voor ons alleen hadden.. en daar hebben we toch wel ff dik van genoten hoor :)
We zijn gezellig gaan bowlen (Ja , dat kan hier in Suri ook en ze hebben zelfs boven de bowlingbanen dikke schermen hangen..waar je muziekclips kunt zien... waar toevallig ook Ne-Yo voorbij kwam :P haha jullie weten zelf wat voor effect dat heeft op de bowlingkunsten van sommige mensen.. niet dat t mij iets doet ;) maar goed je kunt t aanvragen als je vrienden (lees:vijanden want t zijn je tegenspelers) voorstaan en je ze wilt afleiden ghehe!)
In het begin kwamen mijn ballen steeds terecht in de goot (maar goed dat ik een meisje ben anders zouden jullie nu een raar beeld voor je zien :P) Maar nadat Lau me haar techniek had geleerd, heb ik zelfs een aantal strikes gegooid (en nee ben niet zoals mama (helaas!!!) : Hoe meer wijn ze drinkt hoe beter ze wordt in bowlen haha.. weet je nog mam? :P)
Maar goed die tweede ronde stond ik zelfs tot beurt 7 vooraan (ook al waren we met z’n 3tjes, voor mij is dat knap.. geloof me!)
Majah toen kwam Ne-yo dus en werd ik toch 2e ;) maar zelfs op de 2e plaats ben ik trots haha.. Nu maar hopen dat ik Lau’s advies kan onthouden voor de volgende keer want meestal krijg k van mensen advies, dan gaat het beter en de keer erop bowl ik weer met mn eigen spastische zwaai haha :P Gelukkig blijven mensen me advies geven.. anders zouden de gootjes te veel moeten lijden ;)
Verder zijn we chill lekker bij het zwembad gaan liggen, zowat iedere dag :P En jullie wisten dit misschien nog niet, maar Lau en ik zijn erg goed in Synchroom zwemmen.. we zouden de bewakingsvideo een moeten opvragen want weet zeker dat jullie er versteld van staan..
Verder hebben we met de meiden hier besloten een boek te gaan schrijven over onze grappige zoenevaringen (ik heb de minste mensen gezoend maar zooo echt wel de meest grappige evaringen :P en de meest verschillende culturen dus ik krijg het hoofdstuk: ‘ Multicultureel zoenen’ haha! (ik heb dus ook de grootste macht in het boek want ik kan verschillende volken de hemel in prijzen of juist niet en met elkaar vergelijken;)
Maar wees maar niet bang hoor, we zullen ook een emailadres maken waar jullie je ervaringen/ bekristiseringen over ons kwijt kunnen ;) hahaha)
Tanja mag sinds kort ook deelnemen in het boek en krijgt het hoofdstuk ‘ Yes, ik heb ook een Surinamer gekust en mijn leven is erdoor veranderd’ :P hahah jeetje wat een onzin weer allemaal.. Back to bussines ;) zoals Rach dat altijd zegt haha..
Verder hebben we gezellig bezoek gehad van de mama van Anne en zijn we ook de laatste tijd weer vaak aan het uiteten en cocktails nt doen bij t vat :P
Er zat laatst trouwens een jongen aan de tafel naast ons, die sommige van ons wel een knappe jongen vonden. Ik vond z’n schoenen leuk!! Haha al was ik wel zowat de enige die t vond.. maar k weet zeker mensen met smaak zouden ze leuk vinden!! Echt hoor :D Ik zou ze zo voor Jimmy kopen.. en hij zou er ook zeker wel blij mee zijn geweest :P
Maar nou kreeg ik laatst een krabbel van iemand, die zag dat ik met blue wings had gevlogen dit dat, ging k ff zn foto bekijken.. bleek dat dat die jongen was hahah hoe grappig!
Dus k had natuurlijk ook terug gestuurd van ey joh k heb je gezien bij t vat :D en nu blijkt dus dat we elkaar al kei lang op hyves hebben,, maar goed we weten allebei niet meer waarvan we elkaar kennen hahaha..
Snap ook niet hoe ik altijd kan vergeten waar ik iedereen van ken :P maar goed ik vergeet wel meer dingen, zelfs belangrijke (bday van Jim, leeftijd van Jim.. moet echt iedere keer weer hard nadenken over dit soort zaken hoor haha!)
Ps: Niek als je dit leest, en je bent je schoenen zat, dan mag je ze naar mij opsturen ;) kan ik ze inlijsten ofzo haha :P
Nou.. we zouden vorige week eigelijk naar Blanche Marie gaan.. maar we waren maar met zn 4tjes en het was niet echt makkelijk te regelen en toen konden Tan en ik nog regelen dat we naar het binnenland konden vliegen om daar vanalles te gaan doen :D
Dusss, die vrijdag vertrokken we naar Blue Wings.
De Taxichauffeur was trouwens heel erg verliefd met zijn vriendin in Belgie aan het bellen.. haha wij dachten woow wat een schat en hij was zoooo trots op zichzelf.. en miste haar verschrikkelijk.. bleek die chick pas 6 dagen weg te zijn hahaha en hij was trots dat ie al 6 dagen zoveel belde en msnde met haar :P hoe grappig!
Bij bluewings aangekomen, ingecheckt en gewogen en hup hup het vliegtuig in :D
Was echt spannend en Tanja scheet bijna in haar broek ;) haha
Eenmaal daaraangekomen gingen we met een bootje naar de overkant. Daar ligt Kosindo en daar bleven we 2 x overnachten.
We kregen eerst een rondleiding door het drop en daarna konden we lekker gaan zwemmen in de Gran Rio (jaja richting Brazilie.. we zaten namelijk net iets dichter bij Brazilie dan bij Paramaribo! Whoehoeee)
Zwemmen was super leuk want je ging bij het trapje erin, je liet je meenemen door de stroming tot het volgende trapje en dan moest je er daar weer uit.. en wij deden dat natuurlijk steeds weer als een stel kleine kinderen! Haha maar goed dat zouden jullie ook vast wel gedaan hebben :P
’S avond gingen we met de boot naar een ander dorpje (weet de naam niet meer want we zijn echt bij veeeel dorpjes geweest!) en daar was een feest omdat er 3 weken terug iemand was overleden.
Het varen naar het andere dorpje was echt leuk. Het was pikdonker en de hele hemel was vol met mooie sterren. Het was serieus net een sprookje!
In het dorpje hadden ze 4 vazen staan. Iedere vaas als symbool van een overledenen. Er waren er dit jaar namelijk 4 overleden. De mannen speelde op hun trommel en de vrouwen stonden in een kring. 1 zong iets over een van de overledenen en de andere zongen het na en klapte. Er stonden er een paar in het midden om te dansen. Ook werd er steeds met een geweer geschoten om geesten te verjagen. Daar schrokken wij ons natuurlijk telkens kapot erg van, wat de rest nogal grappig vond want zij waren er natuurlijk aan gewent haha.
Toen gingen de vrouwen allemaal sexy dingen zingen om de mannen gek te maken.. en ook sexy dansen! dus wij dachten hmm mayb tijd om maar weer te gaan he ;)
Daarna lekker terug naar hutje waar we een aantal lekkere sappige kakkerlakken hadden haha... maar goed na een hoop aantal toch in bedje gaan liggen met klamboe goed ingestopt en proberen te slapen.
’S Nachts werd ik wakker omdat ik vanalles hoorde bewegen/lopen in ons hutje en heb ik Tan maar soort van wakker gemaakt haha.. natuurlijk wel door te praten want durfde mn bedje niet uit hoor (In wakker maken ben k trouwens wel een soort van kampioen :P mn vrienden weten er alles van, ik bel wel vaker ’s nachts om te kletsen ofzo.. haha)
Noujah toen we eindelijk op konden staan zijn we lekker gaan eten en weer naar het andere dorpje gegaan waar het feestje nogsteeds in volle gang was.
Dit keer zijn we er door het bos naar toe gelopen en niet met de boot gegaan! Toen we daar aankwamen waren er allemaal mensen met maskers op aan het dansen. Ze gooide met allemaal dingen in het rond (kokosnoten, takken dit dat), rende achter iedereen aan. Er was er een met een heksenmasker die steeds met mij wou dansen en een met een hondenmasker die maar om Tanja’s nummer bleef vragen haha :P
In de middag zijn we met een bootje naar de Awaradam gevaren. Hier zijn we gaan chillen en van de Awaradam af gaan glijden.. haha echt super vet hoor! Alleen was het naar boven lopen tegen de stroming in wel moeilijk hoor en een klein beetje eng! Moest toch steving de hand vast houden van de gids en een andere jongen want anders zou ik zo vallen en wegglijden :P en wat was pas de bedoeling als je helemaal boven was!!
Toen we uitgespeeld waren zijn we aan de overkant gaan zonnen, daar had je een soort van strandje. Ook zijn we het plaatsje Awaradam gaan bekijken en daarna weer terug naar Kosindo gegaan. We zijn nog lekker gaan zwemmen en daarna gewoon gaan chillen de hele avond (Tan en ik gingen kaarten maar met zn tweetjes is dat niet zo leuk, de spellen eindigde in uren niet haha dus stopte we maar!!)
Toen we ’s avonds weer in ons hutje kwamen zaten er weer een paar kakkerlakken (natuurlijk alleen in het hutje van Tanja en mij.. duhhh wij zijn dan ook veel leuker om bij te chillen!) Een van de vrouwen van het dorpshoofd kwam ze proberen dood te spuiten maar dat lukte maar bij eentje. Er kwamen zelfs kakkerlakken uit onze spullen lopen.. HELL NO dat ik nog mn pyama aan zou gaan trekken.. mooi niet! Snel kroop ik mn bedje in en checkte ik ff of mn klamboe goed zat... Toen zag Tanja er ineens een over mn klamboe lopen.. en nog een.. en nog een.. 4 op de grond.. toen zag ik er 3 op haar klamboe lopen en eentje vanuit haar bed op de klamboe kruipen.. Je kunt zeggen dat ze erbij horen en je dat weet als je naar Suriname gaat.. naar wij zijn nou eenmaal meisjes, bang voor kakkerlakken en we hadden gewoon een dikke vette plaag, ieder gezond mens zou gillen!!!
Gelukkig kregen we een ander hutje om in te slapen.. daar eindelijk LEKKER geslapen!!
’s Morgens moesten we onze spullen gaan pakken uit onze kakkerlakkenhut.. en moesten we alles gaan nakijken omdat ze dus ook in onze spullen hadden gezeten. Dapper als maar kan deden we dat.. en gelukkig konden we er geen vinden. Snel aangekleed en gegeten en toen gingen we met de boot richting Botopasi.
Eerst kwamen we bij de Grandam.. daar moesten we van bootje switchen. De boot kon niet door varen omdat de stroming er te sterk was en we moesten in een rijtje door de stroming heen naar het andere bootje lopen. Dat was natuurlijk ook echt vet!!
In het andere bootje aangekomen vaarde we door naar de Taprawatra en daar bleven we ff chillen :D We zijn in de Tapawatra gaan liggen en kregen een soort van natuurlijke massage :P Lekker lekker dus! Toen gingen we door naar Danpati en zijn we daar ff het dorpje gaan bekijken. Onze gids (Anneke kuis!!!) had het daar mee opgezet en dat wilde we natuurlijk graag ff zien allemaal! :)
Super mooi eiland en ze hadden een leuke papagaai ‘ Maria’. Maria heeft laatst haar eigen mannetje dood gepikt, misschien was ze toe aan een nieuwe vent ofzo haha maar sinds die tijd is ze erg agressief.. dus ik was blij dat ze boven in een boom zat en niet naar onder kwam fladderen (het deed me denken aan de films ‘ the birds’ blehhh iedereen die de film kent (wat zowat de hele wereld zal zijn) zal begrijpen wat ik ermee bedoel)
Daarna zijn we doorgevaren naar Bototpasi. Hier heeft een vriendin van Anneke een hotel gebouwd. Erg fijn om dit maal in een hotel te slapen :P en niet in een hutje vol kakkerlakken :P hahah.
Hier hebben we de hele dag verder gechilled en gezwommen, in de hangmat gelegen etc. :P Die nacht heeeeeerlijk geslapen!! En de dag erna zijn we naar het plaatsje aan de overkant gaan kijken. Hier hebben we met de Kapitein van het drop gesproken (kun je vergelijken met een burgemeester bij ons) en hij was net een paar maanden terug nog in Nederland geweest.. Echt grappig want hij had zo’n fotoboek die je kunt laten maken bij de Hema ofzo gekregen en die mochten wij bekijken :)
Echt super grappig want hij stond daar op de foto met de Koninging, belangrijke mensen van de kamers etc.. en in Volendamse kleding met klompen en alles erop en eraan.. (moest meteen aan Gerry denken die zich een paar weken terug ook in zo’n pakje heeft gehesen toen ze in Volendam was!) En daarna gingen wij met hem op de foto :D
Toen we door het dorpje liepen hebben we ook ff hun school bekeken, echt een mooie school die erg leuk versierd was met vanalles.. zag er goed uit! En we kwamen de reggeaband van het dorp tegen.. die de avond ervoor nog een optreden hadden gegeven, zo jammer dat wij dat niet wisten anders waren we natuurlijk komen kijken!!!
Daarna zijn we nog gaan kijken bij de polikliniek. Daar was nu een jonge dokter uit Cuba die me verdomde veel deed denken aan de ex van mn zus! ( t was gewoon bijna eng!) Hij had trouwens wel een vriendelijk gezicht.. haha dat is dan wel een verschil ;) Lief zusje mayb moet je maar naar Suriname verhuizen hoor :P en dan kun je over 2 jaar mee naar Cuba.. want ze werken meestal maar 2 jaar in het buitenland! (Ze verdienen wel maar 10euro in de maand als dokter.. dat is dan weer minder he!haha)
Toen weer terug naar de overkant, nog ff gechilled, onze spullen gepakt en naar t vliegveld gegaan!
Dit keer mochten we in een minivliegtuig :D we gingen er maar met zn 3tjes in en ik mocht voor bij de piloot :D Whoehooee zo vet he!! Het vliegtuigje vloog echt best wel laag dus we konden mooi alles bekijken. We vlogen voorbij stuwmeer, boven de brownsberg, plaatsen waar ze naar goud graven en de piloot wees ons alles! Erg super chille ervaring en die kleine was ook nog eens minder eng joh! We vlogen ook door een regenbuitje.. toen wiebelde het vliegtuigje wel een beetje!
Toen we terug aankwamen hier zijn we lekker naar frietpunt geweest :P
En de dagen erna zijn we gewoon gaan chillen thuis!
We hebben trouwens een nieuw huisgenootje :) Nadia.. Erg leuke meid! Ze is hier op vakantie en heeft hier een vriend!
We zijn gisteren naar de bios geweest, Anne, Nadia en ik. De film ging over een jochie die vermist werd en de regering was super corrupt, ze gaven die vrouw gewoon een ander jochie terug en deden net alsof ze haar kind hadden terug gevonden. Die vrouw wist natuurlijk dat t niet haar kind was en ze stopte haar daarom in een gekkehuis zodat ze haar mond hield :S daarna kwamen ze er achter dat er ergens 20 kinderen waren afgeslacht door een gekke vent en daar zat haar kind dus ook bij.. OEPS de regering eraan genaait maar toen kwamen ze er weer achter dat haar zoon toen was proberen te ontsnappen en of dat wel of niet gelukt was weten we nu nog niet.. beetje wazig want daar zaten we dus de hele film op te wachten!!
Die vent hadden ze trouwens wel de doodstraf gegeven en die was echt zooo geschift he! Ik begrijp goed waaarom mam t niet goed vind dat ik door t donker alleen rondfiets enzo.. haha alleen op die momenten dat ik ergens naar toe moet en niet anders kan dan met de fiets gaan.. begrijp k dat weer ff niet meer :P dan heeft t op de plek komen waar ik wil zijn meer prioriteit dan t nadenken over wat er allemaal kan gebeuren haha!
maar goed overdag kunnen ook dingen gebeuren en je leven moet je toch leven he..
Als t goed is vertrek ik morgen voor mn stage naar Galibie. Ze weten alleen nog niet of ze maandag de school weer opengooien omdat de leerkrachten nog niet betaald hebben gekregen.. maar goed dat zien we dan wel weer!
K mis Jimmy trouwens echt erg nu!!! Ben hem steeds midden in de nacht (voor hem dan want bij mij is t gewoon ’s avonds haha) wakker aan t bellen om te kletsen hahaha... best zielig voor hem.. maar gelukkig wordt ie er nooit kwaad om :P
Nog maar 4 weekjes en dan ben ik weer terug!!
Tot snel mensjes
xxxx
Ps: foto's moeten jullie ff op hyves checken want k kan ze niet zo goed meer in mn album zetten.. t gaat steeds mis!
www.viietey.hyves.nl :D

  • 25 April 2009 - 07:02

    Mam:

    Eefie'

    births betekent : geboortes.
    Heb weer genoten van je verhaal.
    Maak er een boek van !

    groetjes mam.

  • 25 April 2009 - 07:35

    :

    haha :P dat krijg je er van als je een verhaal gaat typen terwijl je hoort te slapen ;) heb t al veranderd :)


  • 25 April 2009 - 19:11

    Dave:

    Wanneer komt je boek uit? Ik ben nog altijd benieuwd. En zoals altijd, weer genoten van je verhaal. Als jij over 4 weken hier bent, ga je weer meteen boeken voor 2011? ;-) ik verwacht je wel he,anders is het niet compleet. Ik moet tenslotte iemand hebben die de boel op zijn kop komt zetten hehehe
    Ik spreek je snel weer...

    grtz.

  • 26 April 2009 - 17:22

    Gerry:

    Hallo Eefke,
    Heerlijk weer zo'n lang verhaal! Ben d'r weer eens effe lekker voor gaan zitten.
    Wat was het weer fijn om je even te horen! De verjaardag was super leuk. Uiteraard met Sarah voor de deur en heel gezellig versiert. En John heeft me echt verrast mooie cadeautjes, rozen en een fantastische fantasie- rijke tekst!
    De foto's krijg je nog wel te zien.
    Nog eventjes en dan is het zover. Heerlijk als je er weer bent. Voor nu heel veel liefs en groetjes van John en Gerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 15866

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: