hiervan word je kaal, zo'n lang verhaal ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu hiervan word je kaal, zo'n lang verhaal ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu

hiervan word je kaal, zo'n lang verhaal ;)

Door: Eefke

Blijf op de hoogte en volg

10 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hoi Hoi Bakra’s
(dat betekend blanke in het Surinaams :P en jullie zijn op dit moment blanker dan mij, dus vind ik dat ik het recht heb om jullie te benoemen tot bakra’s ;))
Fawaka? (hoe gaat het?)
Hier in Suriname is het nog altijd gezellig!
Ik was eigenlijk te lui om een nieuw bericht te plaatsen.. maar aangezien ik alweer een paar dagen achterloop heb ik toch maar besloten jullie weer ff op de hoogte te brengen!
Afgelopen dinsdag zijn we bij Fort Zeelandia gaan kijken.. best leuk om te zien. Als je wilt weten wat het precies is kun je ff op de volgende link klikken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Zeelandia_(Suriname)
’s Avonds zijn we gaan kijken bij de salsalessen, was leuk maar super druk (met 70 op een kleine dansvloer en een hoop gebotst) Nu gaat Sharif (onze huisbaas) ff voor ons informeren of we ergens anders kunnen gaan dansen :) Als dit niet lukt, kunnen we in Maart weer instromen bij de salsalessen bij Broki (waar we dus al waren gaan kijken)
Daarna wilde we naar frietpunt.nl om een lekker hollands frietje en een kaassouffleetje te scoren, maar ze adviseerde ons om naar ’t vat te gaan,, daar was t wel leuk om te zitten maar we waren ontzettend moe dus zijn we weer lekker naar huis gegaan om te chillen en te slapen!!
Woensdag waren we ontzettend lui!!! Ik was al om 10uur wakker ofzo en Marijke (huisgenootje) wou heel graag gaan zwemmen. 4 uur later had ze ons (Laura en mij) zover om onze bikini aan te trekken en vol moed zijn we op ons fietsje gestapt om naar ’t Vos te fietsen.. zonder de weg te weten ofzo haha.. maar vragen kan altijd toch?!
Op de heenweg waren we er in 25 minuutjes en hebben we maar 3 keer de weg moeten vragen, best goed toch want het ligt ver van ons huisje. Toen we daar kwamen hadden ze echter zwemles voor de komende twee uur.. na al die moeite te hebben gedaan, besloten we toch naar binnen te gaan en te wachten tot de zwemles klaar was. Binnen gingen we lekker verder met lui zijn ;) na de zwemles begon het in een keer heel hard te regenen en te onweren!! Lekker dus.. wij dus nog maar even wachten tot het over was, in het zwembad geplonsd, binnen 15 minuten weer eruit en op weg naar huis. (nog steeds in de regen)
Het werd al snel donker en de weg terug werd steeds onbekender. Na een aantal keer vragen en steeds een andere kant opgestuurd te worden hebben we de weg toch nog terug gevonden, echt wel pas na 1,5 uur :P De chicks hier thuis waren super ongerust want we waren ook nog zo slim om geen telefoon mee te nemen, met het motto: Die kan gejat worden! Maar nu neem ik hem toch wel overal mee naar toe, is toch wat veiliger en beter een gejatte telefoon dan niet bereikbaar zijn toch! ;)
Toen we thuis kwamen werden we warm welkom geheten door de rest maar kregen we wel te horen dat ZIJ al gegeten hadden.. haha dubbel zuur dus! Geen idee meer wat wij toen hebben gedaan.. maar we hebben in ieder geval wel nog voedsel binnen gekregen hoor.. en bij het zwembad had ik ook al chipjes gegeten dus dat scheelt ook weer een hoop he :P
Woensdagavond zijn we voor het eerst uitgegaan.. Feestje in Millenium want dat bestond woensdag 10jaar. We hebben ons erg goed vermaakt en gelukkig is iedereen hier (waar ik mee samen woon) een tikkeltje gestoord en ergggggg gezellig!
Donderdag moesten we al vroeg eruit.. Na een uurtje slaap en moeilijk m’n bedje uitkomen zijn we met de taxi naar het bootje gebracht. Eenmaal aan boord leefde we een beetje op. We hebben een stop gemaakt bij Nieuw Amsterdam en hebben hier wat dingen bekeken en uitleg gekregen van Sharif. De foto’s kun je checken op m’n fotosite!
Daarna zijn we weer aanboord gegaan en zijn we gestopt op rust en werk, dit was vroeger een plantage. We zijn even een kijkje gaan nemen bij de basisschool rust en werk en zijn nog ff door het plekje heen gewandeld en toen weer terug aan boord.
Tussendoor werd de boot stil gelegd en vaarde we tussen de dolfijnen. Erg mooi en leuk om te zien. Af en toe sprongen er een paar naar boven maar helaas hebben we maar 1 onduidelijke foto hiervan. Ze waren gewoon echt te snel!
Daarna zijn we gaan chillen bij een vissersdorpje. Dit ligt tussen de Surinamerivier en de Oceaan in. Hier zijn we ff op gaan liggen in onze bikini om een beetje te bakken en hebben we gezwommen in de oceaan. Stoer he :D
Op de terug weg kregen we heerlijk eten in de boot. Ik was de enige die veel peper op m’n eten gooide en zelfs weer terug kwam om nieuwe te halen :P Oh en jullie wisten het nog niet, maar m’n nieuwe bijnaam hier is Indo. Sharif dacht dat ik indobloed in me had omdat ie me er zo uit vindt zien, ik word het minste gestoken door de muggen terwijl ik geen net boven m’n bed heb en niets voor m’n raam heb, eet pittig en maak gemene opmerkingen die ik zelf kei grappig vind :P na vandaar dus m’n nieuwe bijnaam……Heb meteen gezegd dat we er meer van in de familie hebben zitten ;) haha.. en volgens hun moesten wij even verhaal gaan halen bij oma ;)
maar ff terug naar ’t verhaal.. toen we terug kwamen waren we dus echt kapot moe! ’s Avonds hebben we ons wat nasi naar binnen gewerkt en zijn we wie ben ik gaan spelen, levend nog wel :D
Super hilarisch!!
Vrijdag weer vroeg wakker en lekker gaan shoppen bij Ma-retraite winkelcentrum! Een leuk nieuw truitje gescoord en een mooie zonnebril!
Ook eindelijk een supermarkt tegengekomen waar ze VEGETARISCHE burgers hebben (nergens anders te vinden!!) en waar ze ook andere gerechten te koop zijn dan alleen bami en nasi :P Yeaahhhh baby!!
Flinke inkoop gedaan dus (dag erna alweer de helft op haha maar wel nog veel vegetarische burgers in de koelkast liggen!)
In de avond nog steeds moe.. wel zelf gekookt..toen buiten op t terrasje gaan zitten en Sylvano ontmoet, een vriend van Marcia. Na een tijdje gezellig kletsen met elkaar takelde er steeds meer af om te gaan slapen..
Laura en ik konden Laura het niet laten om op stap te gaan. Sharif en Sylvana (een vriend van Marcia) zaten bij ons op ’t terrasje aan huis en gingen nog naar la caff en wij hadden zin om mee te gaan. Binnen 15 minuten waren we good to go.. en het was weer erg gezellig.. nadat la caff dichtging zijn we nog naar zsa zsa zsu gegaan, daar was het redelijk leeg maar wij hadden het leuk!
Alleen kwam Sharif aankakke met rode wijn.. met een glaasje vol rode wijn in m’n hand, de dansvloer op en m’n nieuwe (witte) truitje verpest haha ’t kan ook niet anders he..

Maar goed.. na een hoop zout en schrobben zie je het nu nog steeds.. heb hem maar op t droogrekje gehangen en zie nog wel verder wat ik ermee doe. Kan hem in NL in ieder geval altijd nog verven!
Zaterdag hebben we rustig aan gedaan, lekker dvd’tje gekeken en ’s avonds zijn we gaan eten bij het pannenkoekenrestaurantje.. was erg leuk en we kwamen ook een travo tegen, super vet dat ze die hier ook hebben toch?!
Na wilde verhalen aan elkaar vertellen, boven alle andere gasten uit komen en een hoop lol (het regende trouwens super hard dus we moesten gewoon hard praten om elkaar te kunnen verstaan ;) had niets te maken het door elkaar praten) hebben we de taxi naar huis gepakt.. daar hebben we onze fles malibu aangebroken en zijn we een drankspel gaan doen. Nu weten we dus zowat alles van elkaar door de rare vragen ;)
Iedere keer als je een shotje moest drinken moest je eerst je voet kussen (bedacht door de geniale brein van mezelf :P) een boer laten ( 1x raden wie die bedacht heeft) en een rondje draaien.. als je dat was vergeten kreeg je nog een shotje.. kortom iedereen moest standaard 2 shotjes drinken want wie onthoudt die onzin nou?! Haha.. Na weer een hoop lol kwam Sylvano ons halen en zijn we naar zsa zsa zsu gegaan.. kortom weer een topavond gehad maar dit keer geen rode wijn :P
Wij grote praatjesmakers hadden afgesproken om met Sylvano z’n basketbalteam mee te gaan trainen…
om 13uur ’s middags (afgelopen zondag) weer vroeg op dus (na 3 nachten stappen) onze sportieve outfit aangetrokken en op weg naar de zaal om te trainen.
Daar moesten we vet lang wachten omdat nieuwe een bal had meegenomen.. eindelijk was de bal er.. gingen ze zonder ons trainen :S erg aardig.. maar vonden het stiekem toch al leuker om gewoon te kijken.. aangezien niemand van ons kan basketballen en de mannen kei goed waren haha..
een van de basketballers had z’n kleine neefje meegenomen.. we hebben hem maar gescharreld om ons te vermaken :P (wat hij natuurlijk heel erg vond, spelen met 6 grote meiden ;) )
We zijn tikkertje gaan doen, plastic zakje van elkaar afpakken en hebben wat gekke bekken getrokken. Daarna heeft hij (6jaar oud) met dikke trots de waggie van z’n ome laten zien.. die trouwens wel mooi was dus daar mocht ie ook wel trots op zijn.

Daarna weer chill op de bank, dikke regen, iedereen achter de eigen laptop en ik eindelijk mijn foto’s online.. yeahh wat zijn we goed he :P
’s avonds nog ff met mama gebeld en dik lang met Jimmy.. wat wel echt super fijn was want mis m’n lekkere schattie toch wel erg hoor.. ben alleen een beetje van ’t niet zoveel bellen en smsen zodat ik niet merk dat ik hem mis.. maar nu hadden we dus ff goed bijgekletst
De planning was om vroeg te gaan slapen.. maar dat lukte weer niet echt goed. Andres heeft nog ff voor ons berekend of het goedkoper was om geld bij de bank te halen of om het in euro’s om te switchen voor SRD, die laatste was dus goedkopen.. na weten we dat ook weer he, geld besparen is hier wel een beetje nodig waarop ’t kan want tiz allemaal erg duur!! De kleding, het eten etc.. behalve het uiteten is goedkoop.. maar niet zo lekker als in NL naar mijn mening.. maar we hebben de lekkere restaurantje misschien nog niet ontdekt :P
Dit hebben we dus ook maar ff door Andres laten opschrijven!
Laura en ik kletste nog lang door maar besloten om half 1 toch maar te gaan slapen aangezien maandag onze eerste stagedag was!
Om 3 uur ’s nachts werd ik wakker van de jeukende muggenbulten en ben ik me ff in gaan smeren om 70% alcohol.. daarna maar weer terug in bed gekropen.. met nog net zoveel jeuk.. maarja al is het voor ’t idee ;)
Vroeg op voor stage.. de hele dag geobserveerd, wat in de klas rond te hebben gelopen, al een lief kaartje te hebben gekregen van de kids en een taallesje te hebben gegeven was het dan weer tijd om naar huis te gaan. Maar aangezien ons eten ’s morgens op was en Tanja en ik alleen wat chips hadden benuttigd die ik had gekregen van de jarigejop uit m’n klas (en ja was zo lief Tanja ook iets te geven :P) zijn Tanja en ik en broodje met wat friet gaan scoren bij ’t Vat.
Toen besloten we maar f door te fietsen naar het centrum om kaartjes te halen om te versturen en ff de steps in te gaan (winkel met 100 verschillende slippers waar je van gaat kwijlen ;))
toen we daar net klaar waren was het kei hard aan het regenen.. na 30 minuutjes wachten en 3 winkels te hebben bekeken waarvan we van te voren al van wisten dat ze niet leuk waren en wat nep geïnteresseerde blikken te hebben geworpen naar de verkopers, besloten we toch maar op de fiets weer naar huis te gaan (gelukkig maar want 3 uur later regende het nog) als 2 bezopen katjes kwamen we thuis, waar we natuurlijk wel een foto van hebben maar die staat er nog niet op.. als je lui bent kun je namelijk niet alles tegelijk he ;)
Eenmaal thuis hebben we weer gechilled, lekkere chipjes gegeten en jullie lieve berichtjes gelezen.. toen weer ff gekookt en een filmpje opgezet.. die echt alles behalve leuk was maar Tanja wou hem toch volgen tot onze grote ergernis ;)
en nu dus ff een mooi, lang bericht voor jullie achter te laten :) Nu heb ik weer een excuus om het weer een paar dagen niet bij te houden, jullie zijn hier toch wel ff mee bezig :P
Ik mis jullie heel erg, maar heb het super naar m’n zin!
Spreek jullie snel weer een keer!
Xjes

  • 10 Februari 2009 - 08:12

    Maud:

    schattie super dat je het zo naar je zin hebt!

    en wat een verhalen! maar moet zeggen dat ik je wel zwaar actief vind haha!

    de volgende keer dat je gaat stappen moet je er wel eentje op ons drinken he of 2 haha!

    Dikke kus en knuffel

  • 10 Februari 2009 - 09:06

    Loes:

    Haa lieve sgatiiej !!

    Geweldig weer die verhalen, krijg der ook echt zin in,, ga denk ik alleen nog maar even wat extra ponchos halen denk ik ;)..

    Heb mijn koffer nog niet gepakt maar wel al vee te veel dingen klaargezet, dat wordt dus kiezen ben ik bang..

    in ider gaval nog veel suc6 op stage, zal ook wel echt wennen zijn of niet.. ?

    en tot zaterdag, want dan zijn lau, tanja en jij even mijn valentijntjes... (L) :P

    tot zaterdag chick!!

    kusjesss

  • 10 Februari 2009 - 19:55

    Annelies:

    rode wijn krijg je uiet de kleren met witte wijn maar of dat nu nog helpt?
    leuk om te lezen je verslag,
    email John en Gerry:
    jpvallen@planet.nl
    we hebben weer leuke meubels op internet gevonden
    houd van je
    groetjes mam.

  • 10 Februari 2009 - 19:58

    Annelies:

    Eefie weet jij wie Surinamer is?

  • 10 Februari 2009 - 20:47

    Familie Van Deur:

    Ha Eefke,

    Zo je zit nu alweer anderhalve week in Suriname!
    Leuk om al je berichten te lezen en je foto's te bekijken....
    Je hebt echt al een heleboel meegemaakt.

    Ik (Mariska) ben heel erg benieuwd naar je stage verhalen, hahaha
    Maar die zullen vast nog wel komen....

    Veel plezier en succes!

    Groetjes Nico, Marian, Mariska en Remy

  • 11 Februari 2009 - 09:30

    Gerry:

    Hallo Eefke,
    Wat een gezellige verhalen!
    Jullie kunnen toch niet moe zijn? Dat zijn toch allemaal leuke dingen!!
    Oh ja, dat komt natuurlijk van het stappen he.
    Overigens klopt het emailadres niet dat mama heeft doorgegeven. Ons emailadres is: j.vallen@planet.nl

    Liefs en groetjes
    van John en Gerry

  • 12 Februari 2009 - 13:51

    Nadine Kurstjens:

    Haa Eefke,

    Wat een lang, maar prachtig verhaal om te lezen! Erg leuk!

    Ik wens je nog veel plezier in Suriname!!

    Tot zaterdag,
    Liefs Nadine

  • 12 Februari 2009 - 19:06

    Dave:

    hehe,eindelijk iemand anders die ook indo wordt genoemd behalve ik. En dan te bedenken dat ik dat niet eens ben :(
    Wel relax dat je zo geniet, ik kan niet wachten om mijn koffers te pakken en richting lekkere temperatuurtje en zon te gaan...en ook de vele stortbuien,maar dat neem ik wel voor lief, regent niet het hele jaar door zo :D

    nou, ik ben benieuwd naar je volgend avontuurtje.

    Oh ja, architect moet eventjes bouwtekening aanpassen, heb weer een ideetje bijgekregen :-P

    grtz,
    Dave

  • 20 Februari 2009 - 20:15

    Hanstrines:

    Hoi wat leuk ik heb net je foto`s gezien Gerrie is nu bij me en zij kijk even naar de foto`s en ik heb echt genoten de gr. Hans en Renata.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 15872

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: