Libi da way :P - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu Libi da way :P - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van vieteyinsuriname - WaarBenJij.nu

Libi da way :P

Door: Viet

Blijf op de hoogte en volg

30 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Een bezoekje aan Gusterie

Twee weken terug zijn we met alle huisgenootjes gaan chillen op Gusterie. Marcia is bevriend met een meisje die tours regeld. Ze was samen met de man (Bottie) waar Gusterie van was, maar die man is overleden nog niet zo lang terug. Dit gebeurde toen hij op trip was langs de rand van Brazilie af. Marcia had ons al veel over deze plek vertelt, zij was er al 4 keer geweest ofzo. Nu Bottie dood is is er niet meer zo heel veel te doen omdat de bewonders (indianen) daar om heen alleen maar naar hem luisterde. Toch was het heel bijzonder om er te zijn. Het water daar is zo zwart als cola. Het ligt ook net voorbij colakreek. We hebben eerst wat informatie gekregen over de plek zelf en rondgelopen en daarna zijn we lekker gaan zwemmen. Dat was wel een beetje eng want je kunt dus helemaal niet zien wat er in het water zit (er zitten namelijk slangen en kaaimannen in!!!) Nadat Laura mn handje kwam vasthouden om er in te durven gaan was het echt super heerlijk :p we hebben vet veel leuke foto’s gemaakt.. we lijken er wel allemaal ontzettend wit op doordat dat water zo zwart is :P sommige hebben het al gezien door het kaartje wat ik heb gestuurd met foto van ons erop :)

Verder hebben we daar lekker gechilled, lekker gegeten en zijn we daarna nog ff over de savanne gaan crossen!

Stagebezoek en vervangen in klas 1

Vorige week maandag is Sjouke bij mij op stage opbezoek gekomen. Hij is van een Pabo in utrecht en verzorgt de stagebezoekjes bij de studenten die naar Suriname gaan. Hij heeft bij Tanja en mij in de klas gekeken. Ik heb hem laten zien hoe het beloningsysteem van mij werkt en met de kinderen een woordweb gemaakt over goed gedrag om regels voor in de klas te formuleren. Dit ging allemaal heel goed en op een leuke en actieve manier. Hij was dan ook zeer tevreden! Hij zei dat ik als een echte juf voor de klas sta! :) Over Tanja was hij minstens net zo tevreden. Tanja was ook bij mijn activiteit komen kijken. Dit doen we wel vaker de laatste tijd. Het is erg leuk om te kijken hoe het bij de ander in de klas gaat. We geven elkaar ook commentaar maar deze is eigelijk bijna altijd wel positief. Hier in Suriname is het normaal dat de stagiaires bij elkaar in de klas komen kijken.. ik vind dit heel positief, misschien moeten ze dit in Nederland ook in gaan voeren want je hebt er echt wel veel aan!

Verder hebben Tanja en ik de afgelopen week veel ik klas 1 gestaan (In Nederland is dit groep 3) Dit is echt een pittige klas! We hebben wel wat leuke activiteiten met ze gedaan maar blijven steeds aan het corrigeren van het gedrag! Nu werken we ook daar met beloningen. Dit gaat al een stukje beter, maar sommige kinderen blijven gewoon door gaan. Een jongetje was zo boos op ons dat hij de tafel in de klas gooide en een dikke giftbui kreeg... hij brak zelfs de plantenbak in de klas.. en dat is er dan een van groep 3 :S We hebben hem en nog wat andere laten nakomen en even met zijn moeder gepraat want die kwam hem ophalen. Zijn moeder was het gelukkig helemaal met ons eens. De anderen deden wel erg leuk mee en we hebben ze een liedje over een mol aangeleerd. Ze hebben in Suriname geen mollen maar er zat een meisje in de klas waarvan de familie in Nederland woont en zij wist wel wat een mol was. Als we nu de kinderen zien op het schoolplein beginnen ze het liedje te zingen. Erg leuk! Ook komen ze ons steeds leuke dingen vertellen en op lekkere snoepjes en cake trakteren :P Oehh yeahh! (en nog steeds maar afvragen waar de extra kilo’s vandaan komen :p gelukkig hoef ik die niet extra te betalen bij het terug vliegen haha :P al valt t nu wel weer best mee hoor heb een beetje opgelet en ben nu denk ik 1 of 2 kilo’s zwaarder dan toen ik kwam..)Vandaag moeten we weer vervangen bij klas 1 en we hebben nu maar ff met de juf besproken wat we kunnen doen. Ze laat een briefje voor ons achter dus ben benieuwd hoe het gaat. We gaan in ieder geval eens even kijken of ze het liedje nog kennen wat we ze vorige week hebben geleerd :)

Ook mag ik op stage nu vet veel lessen geven! We hebben wat meer ruimte over en nu mag ik gewoon doen wat ik wil en is de juf heel vaak de klas gewoon uit! Heb ze al levend memorie geleerd :P en nog een hoop andere dingen. Veel verschillende vakken gegeven en heel veel cooperatieve werkvormen toegepast :D

Etentje met het interactum en in de krant in Venezuela

Dinsdagavond zijn we met alle stagiaires van het interactum en Sjouke en Ellen (de begeleiders) gaan eten bij een Javaans restaurantje. We hebben nieuwe mensen leren kennen en heel toevallig zat er een vegetarisch meisje tegenover mij. We kregen een rijsttafel en er was eigelijk niets zonder vlees en vis.. en gelukkig konden we wel nog ff een lekkere maaltijd regelen van pittige rijst en lekkere vegetarische loempia’s. We hebben ervaringen uitgewisseld en erg gelachen om wat we al allemaal hebben meegemaakt. Ook kregen we te horen waar, in het binnenland, we stage gaan lopen. Tanja, Silke en ik gaan met z’n drietjes naar Galibie. Ik heb gehoord dat het er erg mooi is. Ze hebben een strand en ’s nachts komen daar schildpadden om eitjes te leggen. We geen dit natuurlijk zeker even bekijken. We blijven met z’n drietjes bij het hoofd van het dorp logeren. In de paasvakantie, de laatste vrijdag vertrekken we en een week later zijn we dan weer terug :) Laura en Anne vliegen richting Awaradan om stage te lopen en hoppen daarna met taxiboten terug. De andere meiden en ik zijn van plan om als tanja, silke en ik terug zijn van Galibie ook naar Awaradan te vliegen en daar de mooie dingen te bekijken en vervolgens met Laura en Anne mee terug hoppen. Eens even kijken wat we kunnen regelen.

Vanuit de Zsa Zsa Zsu hebben ze ons gevraagt om het feest voor koninginnedag mee te organiseren, dus dan moeten we zorgen dat we die donderdagavond weer terug zijn :P Maar dat gaat wel lukken!
Toen we naar buiten liepen bij het etentje wilde we graag nog met de groep meiden waar ik mee samenwoon een foto op het mooie bruggetje. Een van de andere meiden was zo lief om deze foto even te maken. Toen kwam er ineens een vrouwtje naar ons toe lopen met wat mensen en een fotograaf. Ze vroeg of zij ook een foto van ons mochten maken. Het was voor een krant uit Venezuela. Buiten hebben ze toen nog wat foto’s gemaakt en e-mailadressen uigewisseld zodat ze ons het artikel kunnen sturen. Nou ben benieuwd of het echt zo is en we wat ontvangen of dat we in een ‘laat ze maar lachen’ getrapt zijn :p haha maar we merken het vanzelf wel he ;) ik hou jullie wel ff op de hoogte!

We hadden vorige weekend een mailtje gekregen van een paar meiden van het interactum om mee te gaan chillen op een onbewoond eiland, samen met de eigenaar. We hebben tijdens het etentje even besproken dat we graag mee wilde en dit geregeld. Dit weekend zijn we dus op vrijdagmorgen naar het huis van de meiden gegaan (erg mooi, dus volgende stagiaires kunnen ons ff adres vragen) Daar werden we opgehaald met de bus. De bus was een uurtje te laat omdat hij het niet kon vinden. Best logisch want het was net een dolhoof om bij die meiden te komen! Maar toen de bus er was, snel even de spullen ingeladen.. (Wij hadden met z’n 5en minstens 2x zoveel bij ons als de andere 4 meiden :S haha) met de bus onze gids opgehaald en haar vriend.

Heel toevallig was onze gids een hele leuke vrouw, met de naam ‘Anneke’ :D Het lijkt wel alsof alle leuke mensen van hier de naam van iemand uit mijn familie hebben :p Anneke is met haar man maar Suriname verhuisd en ze hebben hier een heel bedrijf opgebouwd. De surinamers waar het bedrijf van was hadden het gebouwd maar hadden er geen idee van hoe ze zaken moesten doen. Ze hebben haar toen gevraagt of zij dit samen met haar man kon gaan doen. Bij hun ging dit prima en de andere snapte nog steeds niet echt wat ze er mee moesten. Eigelijk zouden ze maar 2 jaar blijven, om die zaak te gaan draaien maar de andere bewoners waren vertrokken en de zaak was voor hun. Ze hebben 3 jaar in het binnenland gewoont en wonen nu in de stad. De man van haar is overleden, dat is wel erg naar. Maar zij is gaan gidsen en heeft ook hier voor een eigen bedrijf gestart. Ook geeft ze cursussen aan bedrijven over klantvriendelijkheid en die dingen. Een paar maanden geleden is ze op trip een leuke man tegengekomen waar ze nu dus mee samen is. Hij was ook mee en had (ook weer heel toevallig) ook de Pabo gedaan en op een school gewerkt waar de kinderen, die geen onderwijs meer wilde volgen en het moeilijk hadden thuis, terecht kwamen. Allebei erg interessante mesen en heel leuk dat we ze hebben leren kennen. Anneke gaat ons nog een mailtje sturen met andere leuke trips! Dat eilandje waar we zijn geweest kun je namelijk normaal niet boeken bij een touroperator.. dus dat maakt het extra speciaal!

Nou in de bus de veeeeel gekletst.. tussendoor nog een dik uur langs de kant gestaan omdat er iets mis was met de veer van de auto.. ergens bij een band vooraan. Geen idee wat het inhoudt maar we moesten in ieder geval wachten op een nieuwe bus! Daar langs de kant hadden we maar besloten om even een oerwoud tripje te maken :P al liep het al snel dood en zijn we ons maar weer omgekeerd.. Tijdens het wachten kwam een wagen vol meloenen langs rijden. Deze hebben we even gestopt om een lekkere meloen te kopen. Daarna hebben we de meloen heel creatief met een schaar in stukken verdeeld :P het smaakte erg goed, al plakte ik daarna zo hard als een suikerspin haha!

Na lang wachten was daar dus de nieuwe bus! Met ook een nieuwe buschauffeur.. dat was wel jammer want die andere was erg relax. De nieuwe was een beetje een papzakkie die mooi voordat ie ons ging inladen, naast de bus ging plassen met zijn hemd los (waardoor wij lekker uitzicht hadden op een dikke bierbuik vol boesh boesh :P)
De rit duurde nog lang (zo’n 2,5uur) maar toen kwamen we eindelijk bij het stuwmeer.. het is daar zo mooi he! Daar stond de eigennaar op ons te wachten met zijn boot.. we hebben de spullen weer overgeladen en zijn met het bootje vertrokken richting zijn eiland ‘Libi da wai’ dit betekend ‘geniet van het leven’ Nou met zo’n naam verwacht je iets heel moois toch :P Toen we aan het varen waren sprong er ineens een visje in de boot haha super grappig en ik moest natuurlijk even een gilletje geven waardoor de bootbestuurder me vet ging uitlachen omdat de vis supermini was en het stuwmeer vol met vissen zit! Het stuwmeer is trouwens super ontzettend groot :S dat had ik echt niet verwacht! Ik had het stuwmeer al twee keer gezien vanuit de top van de brownsberg, maar toen kon ik dus echt niet zien dat het zooooo ontzettend groot is. Maarja dat is ook best logisch als je hoog op een berg staat lijkt alles veel kleiner :P Na een uur varen kwamen we bij het eiland aan.. Mijn mond viel open, zo mooi was het er!! Wit zand, palmboompjes, een hutje van palmboomtakken echt super relax! Meteen ff onze spullen uitgeladen en onze hangmat in het hutje gehangen!

We hebben kennis gemaakt met de kok en de visser en zijn toen meteen het water in gegaan om lekker te gaan zwemmen! Meteen kwamen er allemaal visje om ons heen en ze kwamen allemaal aan mn been zuigen met hun mondje :S ik weet wel dat ik hele lekkere benen heb ;) maar waarom moeten vissen eraan gaan zuigen :S best raar toch! Later vertelde de eigenaar (Hij heet trouwens Roy.. ik zeg het jullie maar ff want Roy is minder werk om te typen dan de eigenaar :P dus ik ga nu over op Roy en dan weten jullie wel waar ik het over heb!)
Dat de visje een speciale werking hebben. Ze zuigen aan je huid en als je wondjes op exeem hebt dan gaat dat weg! Veel mensen reizen ver om van hun exeem ofzo af te kunnen komen. Wat wel een beetje raar is, ik had geen wondjes en geen exeem :S maar zoals ik al eerder zei, waarschijnlijk vinden ze mijn benen gewoon lekker ;) een huisgenootje die ook mee was, Marijke, heeft namelijk haar hele onderbenen opengekrabt omdat die vol zitten met juikende muggenbulten en bij haar kwamen ze niet zuigen. Nou jullie weten wel hoe ik ben, ging me natuurlijk aanstellen en alles uitproberen om ze weg te krijgen.. Eerst het water in en uit rennen, maar ze zwommen gewoon achter mij aan en wachtte aan de kant tot ik weer terug het water in kwam, toen ben ik gaan spetteren maarja ze zijn toch al nat :P dus niet echt een slimme actie want ook dat maakte hun niets uit en toen kwam Silke met het goede idee om ze te gaan bekogelen met zand :p haha en ja hoor dat werkte wel.. de rest van de dagen durfde ik weer gewoon te gaan zwemmen. Er zaten trouwens ook echt dikke joekels van vissen in het water maar die bleven van me af dus dat maakte niets uit :P Ook zitten er piranias in het water, maar de eigenaar zegt dat die niets doen omdat er genoeg vis in het water zit. Alleen als je een open wond hebt moet je niet het water in gaan! Helaas voor de geneesvisjes :P

De andere meiden die mee waren vertelde trouwens dat er bij white beach wel eens gehapt is in iemand. In december was nog iemand twee tenen verloren door een pirania :S daar staan wel hekken majah als ze door je vel en alles heen kunnen bijten kunnen ze ook wel door een hek heen bijten.. Weet niet of ik daar nog ga zwemmen hoor :P of ik blijf een beetje dicht bij de kant :p gelukkig dat ik dat nog niet wist toen ik er de vorige keer was haha ;)

Buiten het vele chillen op het strand, in het water en in onze hangmat om.. zijn we ook met de boot om het eiland heen gevaren. Het eiland is in de vorm van een klavertje. We zijn ook om het eiland heen gaan lopen naar een punt. Marijke,Tan en ik zijn toen al eerder terug gegaan omdat het moeilijk was om om het eiland heen te komen. Je moest steeds stukken zwemmen vanwege de doornstruiken en in het water bij het stuwmeer staan allemaal bomen dus dat vonden we ook een beetje link. Je kunt ze namelijk niet allemaal zien omdat sommige niet zo groot zijn dat ze boven water uitsteken. En op het land waar je dus wel kon lopen moest je goed opletten dat je niet viel. En toen kwamen we bij een stuk waar veel bauxied in het water was en daar hadden wij 3 niet zo’n zin in dus zijn we weer terug gegaan om lekker verder te chillen. Wat trouwens echt heel erg grappig was is dat Marijke’s slipper op de heenweg met de busreis al kapot was gegaan.. en heel toevallig kwamen we toen een slipper tegen , die lag op de weg en was de goede kant :p dus is ze verder gegaan op die slipper en die van zichzelf die nog goed was. Toen we die wandel/zwem trip om het eiland heen aan het maken waren ging de andere slipper van Marijke kapot.. en kwamen we weer heel toevallig een slipper tegen :P ook weer voor de goede kant. Nu is Marijke haar eigen slippers dus kwijt maar is ze wel 2 verschillende slippers rijker :P haha

Op het eiland werd er steeds voor ons gekookt :P Het smaakte best lekker alleen kreeg ik die 5 maaltijdens steeds rijst met tofoe :S omdat ze geen ander iets voor vegetariers weten ofzo :S najah de rijst was lekker en de groente ook maar tofoe vind ik echt mega goor, net gekruide rubber ofzo dus die heb ik mooi in het pannetje laten liggen :p volgende keer ga ik wel ff van te voren vragen wat ze hebben geregeld :P haha niet dat ik ondervoed ben nu hoor :P

’s avonds was het ook erg gezellig :) we hadden ons flessen wijn ingeslagen en de andere meiden hadden dit toevallig ook gedaan :P lekker chillen in onze hangmatjes, allemaal met een wijntje erbij.. kwamen me toch grote geheimen naar boven :P haha echt super lachen.. en hebben echt over leuke dingen gepraat.. en hardddd gelachen haha!

We zijn ook naar andere eilandjes geweest. Het eiland van dokter Voogt was klein maar wel erg mooi. Daar hebben we ook nog lekker gezwommen en rondgekeken. Op de terugweg zijn we ook naar Tonka eiland geweest, dat viel ons een beetje tegen. We hadden er foto’s van gezien en hadden er echt veel van verwacht maar het stelde niet echt super veel voor. Ze hadden er gewoon echte huisje op gebouwd en verder was er weinig te beleven naar mijn mening.

Op de terugweg moesten we tegen de stroming in varen. Roy had mij mooi een plekje vooring gegeven en zei dat het een speciaal plekje voor mij was. Doordat we tegen de stroming in moesten kwamen alle golven over mij heen :S haha nu begrijp ik ook waarom, hij vond me gewoon traag met inpakken (ik wou natuurlijk niet meer weg van het eiland :P) en gaf me die plek omdat ie zich waarschijnlijk had geerged ofzo (niet dat er ergens anders nog een plekje was, maar toch :P) en daar werd ik dus super klets nat.. gelukkig werder Silke en Tanja (die net achter mij zaten) dat ook haha.. we waren bijna onderkoeld joh zo koud was het toen. Voor we de bus in gingen hebben we ons maar ff snel omgekleed naar relaxe en warme chillkleding. Op de terugweg heb ik heerlijk geslapen (op Marijke’s schoot :P) en hebben we verder nog gezellig gekletst!

Eenmaal thuis zaten Anne, haar pa en haar oom en Marcia al op ons te wachten :) Anne was niet meegeweest omdat haar pa en oom dus zijn aangekomen in Suriname dit weekend. Ze hadden op ons gewacht om te gaan eten bij een Javaans restaurantje. Echter verlangde wij al vanaf vrijdag naar frietpunt.nl :P en na al die rijst en tofoe heb ik dus echt geen zin in Javaans haha.. gelukkig begrepen ze ons en hebben we ons maar ff opgeslitst. De meiden en ik zijn een lekker frietje gaan eten en de anderen zijn gaan uiteten bij de Javaan. Daarna was ik echt moe en ben ik me lekker gaan douche en mn bedje in gegaan. Was zelfs te moe om Jim te laten weten dat we weer terug waren :P en hij had zich dus de hele nacht zorgen gemaakt haha.. vanmorgen heel vroeg kreeg ik een smsje met de vraag waar ben je ergens? Had natuurlijk daarvoor ook al smsjes gekregen maar die had ik niet gelezen :P dus ik antwoorde gewoon slapend in mijn bedje haha. Toen belde die meteen en ik baalde want was nog VET moe.. dus heb gezegt dat hij maar moest vertellen en dat ik wel zou luisteren (half slapend natuurlijk haha) dus toen straks heb ik hem maar ff terug gebelt om mijn dingen allemaal te vertellen haha :D

Concert

Vanavond ga ik met Anne, haar pa en oom en Tanja naar een concert in de kerk ergens.
Onze muziekjuf had ons daarvoor uitgenodigd en we zijn benieuwd wat het is.
Dat horen jullie de volgende keer wel weer :p tenminste als het interessant genoeg is :P

De foto’s komen nog hoor :) Moet ze nog ff op mn laptop weten te zetten!

Tot snel..
Xxxxxjess

  • 31 Maart 2009 - 08:11

    Maud:

    lieffie wat leuk om weer een verhaaltje te lezen! dat nieuwe boek had ik niet hoeven kopen haha! heb genoeg aan jou verhaaltjes haha!

    Super bedankt voor het kjaartje vond t kei leuk! doe je snel weer maile

    Dikke kus

  • 31 Maart 2009 - 09:05

    Rian:

    Echt super wat je daar meemaakt zeg! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.

    Op de pabo in Heerlen laten ze trouwens wel stagiaires elkaar beoordelen. Is idd erg interessant, en dat mag ook zeker vaker gebeuren!

    Grtz Rian.

  • 31 Maart 2009 - 12:41

    Annelies :

    ha eefie dat liedje van de mol komt altijd . goed van pas . heb ik je geleerd.

  • 31 Maart 2009 - 21:53

    John En Gerry:

    Hallo Eefke,
    Wat weer ontzettend veel belevenissen en een heerlijk lang verhaal. Ben er effe goed voor gaan zitten. Niet teveel tussen de piranias zwemmen he. Zo kun je wel snel van die 2 kilo'tjes afkomen! (grapje!)
    Liefs en xxx
    John en Gerry

  • 01 April 2009 - 23:12

    Jimmy :

    heej schatje
    ik haop dat ik nao wal kan reageren op dien site en dat t erop kump te staon

    Ik mis dich huul erg huur sieske!

    maar gelukkig bellen we nao teminste als we allebei wakker zien heh ahah

    huuule dieke kus! van mich.

  • 02 April 2009 - 11:19

    Kim :

    Hee Froepsiee,,
    Super leuk om weer een verhaal van je te lezen! Word alleen steeds meer jaloers hihi.. Gelukkig is het weer hier ook al ietsje beter, dus denk dat ik morge maar es een terrasje ga pikken! Of een lekker ijsje ga eten bij Clevers mmm!!Geniet er nog van..
    Als je terug bent, gaan we stappen in A'dam met Lieke en Eline:)
    Liefs & xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 20 Sept. 2008
Verslag gelezen: 2091
Totaal aantal bezoekers 15863

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: